Mędrcy żydowscy uważają, że każdemu z hebrajskich miesięcy przypisana jest konkretna litera hebrajskiego alfabetu. Dla miesiąca Elul jest to jota.

Jota (lub inaczej jod) to najmniejsza z wszystkich hebrajskich liter. Czasami określana jest mianem kropki czy plamki atramentu. Jest tak mała, jakby skurczona do minimalnych rozmiarów, że uważana jest za symbol pokory. A Bóg lubuje się w używaniu słabych, małych i niepozornych do demonstrowania swojej potęgi i chwały. Jednocześnie jota stanowi formę, od której wszystkie pozostałe litery zaczynają się lub którą się kończą. Jeśli popatrzysz na hebrajski alfabet, zobaczysz, że litery mają specyficzne „szeryfy”. To właśnie jota ukryta w każdej z pozostałych liter. Ten mały punkt dający początek innym literom uważany jest za symbol wszechobecnej wszechmocy Boga. Jeśli oba te znaczenia (naszą pokorę oraz wszechmoc Boga obecną we wszystkim) połączymy razem, otrzymamy klucz do pełni zbawienia! Talmud uczy, że Bóg użył litery hej do stworzenia obecnego świata (Olam Haze), a jotę użył, by stworzyć świat, który ma nadejść – to właśnie jota w myśli żydowskiej reprezentuje Olam Haba.

Jota, choć tak mała, jest niezwykle ważna. Jest pierwszą literą Boskiego Imienia יהוה (JHWH) i pierwszą literą Imienia Zbawiciela ישוע (Jeszua), a także pierwszą literą imion nadanych narodowi żydowskiemu: יעקב (Jakub) i ישראל (Izrael). Od tej litery rozpoczyna się również nazwa świętego miasta – יְרוּשָׁלַיִם (Jerozolima). 

Litery alfabetu hebrajskiego mają odpowiedniki liczbowe. Jota ma wartość 10. To ważna liczba w Biblii. Uważana jest za podstawowy budulec każdego wymiaru Stworzenia, oznaczając komplementarność i porządek: Bóg stworzył świat przez dziesięć stwórczych wypowiedzi, następuje dziesięć pokoleń licząc od Adama do Noego i dziesięć pokoleń od Noego do Abrahama, było dziesięć plag poprzedzających wyprowadzenie z Egiptu, otrzymaliśmy także dziesięć przykazań, a Bogu mamy oddawać dziesięcinę. Liczba dziesięć reprezentuje także świętość – Talmud naucza, że kiedy zbierze się dziesięciu Żydów, Boża Obecność nawiedza to zgromadzenie. Jak więc widzimy, jota będąc jednym małym punktem, pojedynczą kropką, niesie w sobie wartość dziesięciu – wielość w jedności, jedność różnorodności. W jocie wielość i różnorodność powraca do jedności 

Zgodnie z tradycją żydowską cały zwój Tory jest nieważny, jeśli brakuje w nim nie tyle najmniejszej litery, jaką jest jota, ale najmniejszego fragmentu tej litery – kreseczki, zwanej „kotz”. Zapewne właśnie to miał na myśli Jeszua, kiedy mówił:

Zaprawdę. bowiem powiadam wam: Dopóki niebo i ziemia nie przeminą, ani jedna jota, ani jedna kreska nie zmieni się w Prawie, aż się wszystko spełni.
(Mt 5,18)

czy

Lecz łatwiej niebo i ziemia przeminą, niż żeby jedna kreska miała odpaść z Prawa.
(Łk 16,17)